Czas: 1 godzina lekcyjna.
Cel ogólny: kształcenie literacko – kulturowe, (poszukiwanie wzoru osobowego kobiety dla współczesnych Europejczyków).
Cele operacyjne: Uczeń potrafi: - przeczytać tekst ze zrozumieniem, - wyodrębnić elementy charakterystyki postaci, - scharakteryzować i ocenić bohaterów, - wypowiadać się na temat charakteryzowanych postaci, - dostrzec różnice osobowości omawianych kobiet. Uczeń zna: - mit o Pandorze, - fragmenty Odysei Homera (Pieśń VI), - fragment Ewangelii (dzieje Matki Boskiej). Uczeń postrzega kobietę homerycką i Marię jako wzory osobowe dla współczesnych Europejczyków (realizacja ścieżki: kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej).
Metoda: praca z tekstem, heureza, elementy dramy i sądu literackiego.
Forma pracy: praca w grupach- analiza tekstu, wyszukiwanie cytatów, charakteryzowanie, wartościowanie, ocenianie postaci, głośna prezentacja przygotowanych charakterystyk.
Środki dydaktyczne: -T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszowska, Z XX i XXI wieku. Kształcenie literacko-kulturowe, podręcznik dla ucznia 1. klasy gimnazjum, Kraków 1999, s.134-137. -J. Parandowski, Mitologia (różne wydania przyniesione przez uczniów). -J. Madej i in., Scenariusze lekcji, 1 klasa gimnazjum, Kraków 2001, s. 77-78. - Lament Marii – opracowany przez nauczyciela na podstawie Lamentu świętokrzyskiego z XV w. (Załącznik)
Plan pracy:
1. Czynności organizacyjne. 2. Uświadomienie zadań i celów lekcji, zapisanie tematu. 3. Opracowanie materiału. 4. Uogólnienie i utrwalenie danego materiału. 5. Podanie i zapis pracy domowej. 6. Ocena pracy uczniów.
Tok lekcji:
1. Określenie celu lekcji : poszukiwanie wzoru osobowego kobiety dla współczesnych Europejczyków.
2. Podział klasy na trzy grupy.
3. Wejście kobiet- alegorii: Pandora, Nauzykaa, Maria (wybrani wcześniej do tych ról uczniowie mogą być ucharakteryzowani, trzymać odpowiednie atrybuty). Przedstawienie się klasie, udanie się do wyznaczonych grup).
4.Praca w grupach-charakteryzowanie postaci kobiecych na podstawie tekstów: I gr. – Pandora II gr. – Nauzykaa III gr. – Maria
Każda grupa: a. Zaznacza w odpowiednich tekstach cytaty charakteryzujące poszczególne kobiety. b. Redaguje krótką charakterystykę.
5. Wybór jednej osoby z każdej grupy jako przedstawicieli osądzających dane postacie. Osoby te mają pełnić rolę sędziów. Otrzymują karty z pytaniem, na które odpowiedzi powinni szukać w wystąpieniu przedstawicieli grup.
Pytanie dla sędziów: Która z prezentowanych postaci może być wzorem osobowym dla współczesnych Europejczyków?
6. Wystąpienie grup: - odczytanie cytatów ukazujących omawiane postacie, - prezentacja przygotowanych w grupach charakterystyk tych postaci.
7. Krótka narada sędziów, przewodniczący składu sędziowskiego ogłasza postanowienie.
8. Podsumowanie:
• A teraz przypomnijcie sobie swoje poprzednie szkoły. • Czy wasze nauczycielki przypominały kobiety, które dziś charakteryzowaliście? • Którą z omawianych kobiet chcielibyście wybrać na waszą nauczycielkę? [Oczekuje się, iż uczniowie wskażą kobietę homerycką i Marię za podstawę moralności współczesnego Europejczyka]
9.Praca domowa
• Dla dziewcząt: W którą z postaci chciałabyś się wcielić? Dlaczego? • Dla chłopców: Która postać odzwierciedla twój ideał dziewczyny? Uzasadnij wybór.
10.Ocena pracy uczniów.
Załącznik LAMENT MARII – NA PODSTAWIE LAMENTU ŚWIĘTOKZRYSKIEGO z XV w.
Posłuchajcie bracia mili Ukrzyżowali mego syna Przyszła na mnie matkę Krwawa godzina
O aniele Gabrielu Zwiastowałeś mi wesele
A ja smutna i żałosna Pod krzyżem mego jedynego
Choć płaczę i boleję Prześladowcom winy daruję
Opracowała Izabela Wolińska, nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Plastycznych im. T. Makowskiego w Łodzi
|